Partner serwisu
Drogi i autostrady

Rozbudowa Zakopianki. W czwartym kwartale GDDKiA złoży wniosek o decyzję środowiskową

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
19-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Rozbudowa Zakopianki. W czwartym kwartale GDDKiA złoży wniosek o decyzję środowiskową
Google maps
W IV kwartale 2025 r. planowane jest złożenie wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy drogi krajowej numer 47 Nowy Targ-Szaflary.

Poseł Rafał Weber zwraca uwagę, że droga krajowa nr 47 na odcinku Nowy Targ-Zakopane od lat stanowi jeden z najbardziej obciążonych dróg w południowej Polsce. Przebiega przez teren Podhala i stanowi kluczowy szlak zarówno dla lokalnych mieszkańców, jak i turystów zmierzających do stolicy Tatr.

- Aktualny stan techniczny tej trasy nie odpowiada potrzebom natężenia ruchu. Odcinek ten cechuje się nie tylko dużą liczbą zatorów drogowych, ale także licznymi sytuacjami niebezpiecznymi dla pieszych i kierowców. Brak ciągłości chodników, niedostosowane skrzyżowania, w tym niebezpieczne wloty lokalnych dróg oraz brak rond czy bezpiecznych przejść dla pieszych, to tylko niektóre z palących problemów, jakie dotykają mieszkańców i użytkowników tej trasy - pisze w interpelacji do ministra infrastruktury.

Zdaniem posła „poprawa infrastruktury drogowej na tym odcinku to nie tylko kwestia komfortu jazdy czy turystyki – to przede wszystkim sprawa bezpieczeństwa, dostępności usług publicznych i sprawnego funkcjonowania lokalnej społeczności”. Utrzymujące się korki utrudniają codzienne życie mieszkańcom m.in. Szaflar, Białego Dunajca i Poronina, wydłużają czas dojazdu służb ratunkowych i zmniejszają atrakcyjność regionu dla inwestorów i turystów.

Prace przygotowawcze dla rozbudowy DK47 na odcinku Nowy Targ–Zakopane zostały rozpoczęte za rządów Prawa i Sprawiedliwości, a ich finansowanie zapewniło Ministerstwo Infrastruktury. Zlecono wykonanie dokumentacji przedprojektowej, a także rozpoczęto działania związane z uzyskaniem decyzji środowiskowych i oceną wariantów przebudowy. Weber docieka, na jakim etapie znajdują się obecnie prace przygotowawcze?

Odpowiedź ministerstwa

Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w resorcie infrastruktury przypomina, że na drodze krajowej nr 47 zaplanowano do realizacji dwa zadania. Jedno z nich to „optymalizacja przepustowości DK47 na odc. Nowy Targ – Szaflary”. Program inwestycji został zaakceptowany przez Ministra Infrastruktury w 2023 r.

Zakres inwestycji obejmuje odcinek drogi krajowej nr 47 o długości ok. 6,65 km, na którym planowane jest wzmocnienie nawierzchni do 11,5 t/oś, budowa dodatkowych pasów ruchu, budowa dodatkowych jezdni lub dodatkowych pasów ruchu w rejonie zjazdów do posesji, budowa chodników, przebudowa skrzyżowań, budowa kanału technologicznego, przebudowa zjazdów, budowa ekranów akustycznych.

- Inwestycja ta znajduje się na etapie prac przygotowawczych. W IV kwartale 2025 r. planowane jest złożenie wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, natomiast uzyskanie DŚU dla planuje się w II kwartale 2026 r. Ogłoszenie przetargu na roboty przewidywane jest na IV kwartał 2028 r., a następnie w II kwartale 2029 r. zaplanowano podpisanie umowy z wykonawcą robót. Przewidywane lata realizacji inwestycji to 2029-2031 - informuje Bukowiec.

Drugie zadanie to „Optymalizacja przepustowości DK47 na odcinku Szaflary – Zakopane”. Zakres inwestycji obejmuje odcinek drogi krajowej nr 47 o długości ok. 10,6 km, na którym planowane jest wzmocnienie nawierzchni do 11, 5 t/oś, budowa chodników, przebudowa skrzyżowań, przebudowa przepustów, budowa kanału technologicznego, przebudowa zjazdów, budowa wiaduktu nad linią kolejową, budowa ekranów akustycznych.

Inwestycja ta znajduje się na etapie prac przygotowawczych. W I kwartale 2025 r. dla zadania złożony został wniosek o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Uzyskanie DŚU planuje się na IV kwartał 2025 r. Ogłoszenie przetargu na roboty przewidywane jest na III kwartał 2027 r., a następnie w I kwartale 2028 r. zaplanowano podpisanie umowy z wykonawcą robót. Przewidywane lata realizacji przedmiotowej inwestycji to 2028-2030.

- Inwestycje na drodze krajowej nr 47, są przedsięwzięciami wieloetapowymi, o dużym stopniu skomplikowania technicznego i organizacyjnego, wymagającymi współpracy wielu organów oraz poniesienia wysokich nakładów finansowych, stąd też ich realizacja jest czasochłonna, a terminy poszczególnych etapów realizacji inwestycji mogą ulec zmianie. Ministerstwo Infrastruktury w pełni nadzoruje procesy inwestycyjne - podkreśla Bukowiec.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Który wariant rozbudowy układu drogowego na Zakopiance?

Drogi i autostrady

Będą nowe drogi wzdłuż Zakopianki

Drogi i autostrady

Będą nowe drogi wzdłuż Zakopianki

Damian Kelman 30 maja 2025

Można budować tunel na zakopiance pod Górą Libertowską!

Drogi i autostrady

Nowy fragment zakopianki nie wszystkich ucieszył. „Spać się nie da”

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Który wariant rozbudowy układu drogowego na Zakopiance?

Drogi i autostrady

Będą nowe drogi wzdłuż Zakopianki

Drogi i autostrady

Będą nowe drogi wzdłuż Zakopianki

Damian Kelman 30 maja 2025

Można budować tunel na zakopiance pod Górą Libertowską!

Drogi i autostrady

Nowy fragment zakopianki nie wszystkich ucieszył. „Spać się nie da”

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij