W IV kwartale 2025 r. planowane jest złożenie wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy drogi krajowej numer 47 Nowy Targ-Szaflary.
Poseł Rafał Weber zwraca uwagę, że droga krajowa nr 47 na odcinku Nowy Targ-Zakopane od lat stanowi jeden z najbardziej obciążonych dróg w południowej Polsce. Przebiega przez teren Podhala i stanowi kluczowy szlak zarówno dla lokalnych mieszkańców, jak i turystów zmierzających do stolicy Tatr.
- Aktualny stan techniczny tej trasy nie odpowiada potrzebom natężenia ruchu. Odcinek ten cechuje się nie tylko dużą liczbą zatorów drogowych, ale także licznymi sytuacjami niebezpiecznymi dla pieszych i kierowców. Brak ciągłości chodników, niedostosowane skrzyżowania, w tym niebezpieczne wloty lokalnych dróg oraz brak rond czy bezpiecznych przejść dla pieszych, to tylko niektóre z palących problemów, jakie dotykają mieszkańców i użytkowników tej trasy - pisze w interpelacji do ministra infrastruktury.
Zdaniem posła „poprawa infrastruktury drogowej na tym odcinku to nie tylko kwestia komfortu jazdy czy turystyki – to przede wszystkim sprawa bezpieczeństwa, dostępności usług publicznych i sprawnego funkcjonowania lokalnej społeczności”. Utrzymujące się korki utrudniają codzienne życie mieszkańcom m.in. Szaflar, Białego Dunajca i Poronina, wydłużają czas dojazdu służb ratunkowych i zmniejszają atrakcyjność regionu dla inwestorów i turystów.
Prace przygotowawcze dla rozbudowy DK47 na odcinku Nowy Targ–Zakopane zostały rozpoczęte za rządów Prawa i Sprawiedliwości, a ich finansowanie zapewniło Ministerstwo Infrastruktury. Zlecono wykonanie dokumentacji przedprojektowej, a także rozpoczęto działania związane z uzyskaniem decyzji środowiskowych i oceną wariantów przebudowy. Weber docieka, na jakim etapie znajdują się obecnie prace przygotowawcze?
Odpowiedź ministerstwa
Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w resorcie infrastruktury przypomina, że na drodze krajowej nr 47 zaplanowano do realizacji dwa zadania. Jedno z nich to „optymalizacja przepustowości DK47 na odc. Nowy Targ – Szaflary”. Program inwestycji został zaakceptowany przez Ministra Infrastruktury w 2023 r.
Zakres inwestycji obejmuje odcinek drogi krajowej nr 47 o długości ok. 6,65 km, na którym planowane jest wzmocnienie nawierzchni do 11,5 t/oś, budowa dodatkowych pasów ruchu, budowa dodatkowych jezdni lub dodatkowych pasów ruchu w rejonie zjazdów do posesji, budowa chodników, przebudowa skrzyżowań, budowa kanału technologicznego, przebudowa zjazdów, budowa ekranów akustycznych.
- Inwestycja ta znajduje się na etapie prac przygotowawczych. W IV kwartale 2025 r. planowane jest złożenie wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, natomiast uzyskanie DŚU dla planuje się w II kwartale 2026 r. Ogłoszenie przetargu na roboty przewidywane jest na IV kwartał 2028 r., a następnie w II kwartale 2029 r. zaplanowano podpisanie umowy z wykonawcą robót. Przewidywane lata realizacji inwestycji to 2029-2031 - informuje Bukowiec.
Drugie zadanie to „Optymalizacja przepustowości DK47 na odcinku Szaflary – Zakopane”. Zakres inwestycji obejmuje odcinek drogi krajowej nr 47 o długości ok. 10,6 km, na którym planowane jest wzmocnienie nawierzchni do 11, 5 t/oś, budowa chodników, przebudowa skrzyżowań, przebudowa przepustów, budowa kanału technologicznego, przebudowa zjazdów, budowa wiaduktu nad linią kolejową, budowa ekranów akustycznych.
Inwestycja ta znajduje się na etapie prac przygotowawczych. W I kwartale 2025 r. dla zadania złożony został wniosek o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Uzyskanie DŚU planuje się na IV kwartał 2025 r. Ogłoszenie przetargu na roboty przewidywane jest na III kwartał 2027 r., a następnie w I kwartale 2028 r. zaplanowano podpisanie umowy z wykonawcą robót. Przewidywane lata realizacji przedmiotowej inwestycji to 2028-2030.
- Inwestycje na drodze krajowej nr 47, są przedsięwzięciami wieloetapowymi, o dużym stopniu skomplikowania technicznego i organizacyjnego, wymagającymi współpracy wielu organów oraz poniesienia wysokich nakładów finansowych, stąd też ich realizacja jest czasochłonna, a terminy poszczególnych etapów realizacji inwestycji mogą ulec zmianie. Ministerstwo Infrastruktury w pełni nadzoruje procesy inwestycyjne - podkreśla Bukowiec.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.